Describing myself (a word map)

The objective of this exercise is to facilitate students to increase their knowledge about themselves: personality features, feelings, likes and interests. Knowing yourself is one of the first and most important steps in career counseling.

This exercise can be applied in classroom counseling. Also, it can be used as an ‘ice breaker’ with a new group of students getting to know each other.

Step 1  
Everyone in the group introduces himself/herself by telling his/her name and then describing
himself/herself with one word only. This word can be an adjective such as a feeling or personality
feature (happy, hardworking, ...), a hobby, an interest, etc.

                                             Example. Hi, I’m Sari. – Reading.

Step 2       
Take a piece of paper and write your name in the middle of it. Write the word you already used to
describe yourself somewhere near your name.

Step 3     
Add other words that tell something about you (adjectives describing feelings and personality,
hobbies, interests, likes, etc.) around your name. A certain time limit, e.g. 10 min, is advised for this
phase.

Step 4 
Circle the three most important words that describe you best.

Step 5
Form groups of 3 – 4 students. Show and share your worksheets with other group members.
Comment and compare.

Step 6
Teacher / Counselor continues by asking some additional questions:
- Was the first word chosen to describe yourself amongst the three most important words that you circled? If not, why? 
- Why did you choose particularly these three words to describe yourself?


ការស្គាល់ខ្លួនឯង

ការពិពណ៌នាពីខ្លួនឯង (ផែនទីពាក្យ)

គោលបំណងនៃលំហាត់នេះជួយសិស្សមានភាពងាយស្រួលក្នុងការបង្កើនចំណេះដឹងអំពីខ្លួនគេៈ

លក្ខណៈពិសេសនៃបុគ្គលិកលក្ខណៈ អារម្មណ៍ ចំណូចចិត្ត និងចំណាប់អារម្មណ៍។

ការស្គាល់ខ្លួនឯងគឺជំហានដំបូងហើយសំខាន់បំផុតក្នុងការប្រឹក្សាអាជីព។

លំហាត់នេះអាចប្រើសំរាប់ការប្រឹក្សាយោបល់ក្នុងថ្នាក់រៀន។ វាក៏អាចប្រើធ្វើជាសកម្មភាព​សំរាប់សិស្ស
មួយក្រុមថ្មី ដើម្បីស្គាល់គ្នា។


ជំហានទី១  សិស្សរាល់គ្នានៅក្នុងក្រុមណែនាំខ្លួនដោយប្រាប់ឈ្មោះ បន្ទាប់មករៀបរាប់ពីខ្លួនឯង
ដោយប្រើពាក្យមួយម៉ាត់។

ពាក្យនេះអាចជាគុណនាមដែលបញ្ជាក់ពីអារម្មណ៍ ឬបុគ្គលិកលក្ខណៈ (សប្យាយ ឧស្សាហ៍...) ល្បែ
កំសាន្ត ចំណាប់អារម្មណ៍ ។ល។ 

ឧទាហរណ៍ៈ សួស្តី! ខ្ញុំឈ្មោះសារី .......... “អាន”

ជំហានទី២    យកក្រដាសមួយសន្លឹក ហើយសរសេរឈ្មោះនៅចំកណ្តាល។ ចូរសរសេរពាក្យ

​ដែលអ្នកបានប្រើដើម្បីរៀបរាប់ពីខ្លួនឯងនៅក្បែរឈ្មោះរបស់អ្នក។

ជំហានទី៣ ចូរបន្ថែមពាក្យដែលរៀបរាប់អំពីអ្នក (គុណនាមរៀបរាប់ពីអារម្មណ៍ និងបុគ្គលិកលក្ខណ
លែ្បងកំសាន្ត

ចំណាប់អារម្មណ៍ ចំណង់ចំណូលចិត្ត ។ល។) នៅជុំវិញឈ្មោះរបស់អ្នក។ សំរាប់ជំហាននេះ

ចូរកំណត់ពេលវេលា​ជាក់លាក់​ណាមួយ​ ឧទា. ១០​នាទី ។

ជំហានទី៤ ចូរគូសរង្វង់ពាក្យបីដែលសំខាន់បំផុតសំរាប់ពិពណ៌នារូបអ្នក។

ជំហានទី៥ បង្កើតក្រុមដែលមានសិស្ស​៣​​ ទៅ​ ៤​នាក់។ ចូរបង្ហាញ និងចែកក្រដាស​កិច្ចការជាមួយ
សមាជិកក្រុមដទៃ

ចូរផ្តល់យោបល់ និងប្រៀបធៀប។

ជំហានទី៦ គ្រូ/គ្រូបង្គោលប្រឹក្សាយោបល់បន្តការសួរនូវសំណួរដូចខាងក្រោមៈ

-តើពាក្យដំបូងដែលបានជ្រើសរើសសំរាប់រៀបរាប់ពីខ្លួនអ្នកស្ថិតក្នុង​ចំណោមពាក្យទាំងបីដែល
បានគូសរង្វង់

ដែរឬទេ? បើមិនដូចោ្នះ ហេតុអ្វី?

- ហេតុអ្វីបានជាអ្នកជ្រើសយកពាក្យពិសេសទាំងបីនេះដើម្បីពិពណ៌នាពីខ្លួនឯង?


Practical Approach to Career Counseling / ST     

វិធីសាស្រ្តដែលមានប្រយោជន៍សំរាប់ការប្រឹក្សាអាជីព/ ST

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti