My Dream Job

Life and Career Dreams
My Dream Job: What’s it like?

The objective of this exercise is to facilitate students to express their wishes for dream jobs: what aspects are important to them. Instead of naming any particular dream jobs, the purpose of this exercise is to think of the following questions: What’s it like? What kind of tasks would I like to do? What’s the workplace like? What kind of working conditions are there? What kind of skills would I like to use there?
This exercise can be applied in F2F counseling and classroom counseling. It can also be used as a homework assignment.

Phase 1
Give students a certain time limit to list their wishes for a dream job. Then, collect some wishes from each student on a white board or flip board. Discuss together how similar or different their wishes are.
Next, ask students to name some jobs or workplaces where most of their own wishes would be fulfilled.

Phase 2
Additional questions (a teacher-led discussion or individual work):
- What’s the most important aspect for you in your dream job?
- What helps you to achieve your dream job? What do you need to learn?
- What kind of things motivate or inspire you?
- etc.

MY DREAM JOB: WHAT’S IT LIKE?

1)      Please list your wishes for a dream job: What things are important for you? What do you like doing? What are you interested in? (e.g. I like working with people, I want to have versatile tasks, I’m interested in history, I want to have flexible working hours, Good salary, etc.)



ជីវិត និងក្តីសុបិន្តនៃអាជីព

ការងារនៃក្តីសុបិន្តរបស់ខ្ញុំៈ តើវាដូ​ចម្តេច?
គោលបំណងនៃលំហាត់នេះគឺជួយសម្រួលឲ្យសិស្សបង្ហាញពីកី្តប្រាថ្នាសំរាប់ការងារនៃក្តីសុបិន្ត។
តើទិដ្ឋភាពបែបណាដែលសំខាន់សំរាប់ពួកគេ។​ ជំនួសឲ្យការដាក់ឈ្មោះការងារនៃក្តីសុបិន្ត​ពិសេស​ណាមួយ
គោលបំណងនៃលំហាត់នេះគឺត្រូវគិតពីសំណួរដូចខាងក្រោមៈ តើវាដូចម្តេច?​ តើកិច្ចការ​ប្រភេទ​ណា​ដែលខ្ញុំចង់ធ្វើ?
តើកន្លែងការងារដូចម្តេច? តើលក្ខខ័ណ្ឌការងារមានអ្វីខ្លះ? តើជំនាញអ្វី​ដែល​ខ្ញុំចង់ប្រើនៅទីនោះ?
លំហាត់នេះអាចយកទៅប្រើសំរាប់ការប្រឹក្សាទល់មុខ និងក្នុងថ្នាក់រៀនបាន។ វាក៏អាចប្រើជាកិច្ចការ​ផ្ទះ​បានដែរ។

ដំណាក់កាលទី១
កំណត់ពេលវេលាជាក់លាក់ដើម្បីឲ្យសិស្សសរសេរក្តីប្រាថ្នាសំរាប់ការងារនៃក្តីសុបិន្តរបស់អ្នក។
បន្ទាប់មកប្រមូលក្តីប្រាថ្នាមួយចំនួនពីសិស្សម្នាក់ៗមកដាក់លើក្តារ។ ពិភាក្សាទាំងអស់គ្នាថាតើ​ក្តីប្រាថ្នាដូចគ្នា ឬខុសគ្នាដូចម្តេច។
បន្ទាប់មក ឲ្យសិស្សដាក់ឈ្មោះការងារ ឬកន្លែងការងារមួយចំនួនដែលក្តីប្រាថ្នារបស់ពួកគេភាគច្រើន​ត្រូវបានបំពេញ។

ដំណាក់កាលទី២
សំណួរបន្ថែម (ការពិភាក្សាដឹកនាំដោយគ្រូបង្គោល ឬការងារជាបុគ្គល) :
- តើអ្វីដែលជាទិដ្ឋភាពសំខាន់បំផុតសំរាប់អ្នកនៅការងារនៃក្តីសុបិន្ត?
- តើអ្វីជួយឲ្យអ្នកសំរេចបាននូវក្តីសុបិន្ត? តើអ្នកត្រូវការសិក្សាអ្វីខ្លះ?
- តើអ្វីដែលលើកទឹកចិត្ត ឬជំរុញចិត្តអ្នក?
- ។ល។

ការងារនៃក្តីសុបិន្តរបស់ខ្ញុំៈ តើវាដូ​ចម្តេច?
១) ចូរសរសេរក្តីប្រាថ្នាសំរាប់ការងារនៃក្តីសុបិន្តរបស់អ្នកៈ តើអ្វីដែលមានសារៈសំខាន់សំរាប់អ្នក? តើអ្វីដែលអ្នកចូលចិត្តធ្វើ?
តើអ្នកមានចំណាប់អារម្មណ៍លើអ្វី? (ឧទា. ខ្ញុំចូលចិត្តធ្វើការជាមួយ​មនុស្ស) ខ្ញុំចង់បានការងារណាដែលងាយស្រួលផ្លាស់ប្តូរ
ខ្ញុំចាប់អារម្មណ៍លើប្រវត្តិសាស្រ្ត ខ្ញុំចង់បានការងារដែលមានម៉ោងបត់បែន ប្រាក់ខែល្អ ។ល។)



Practical Approach to Career Counseling / ST    

វិធីសាស្រ្តដែលមានប្រយោជន៍សំរាប់ការប្រឹក្សាអាជីព/ ST

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti