It is very difficult for any of us
to see what we are good at. Instead, we seem to bring up our weaknesses first
if we are asked to tell about our strengths. We tend to be too modest and shy about our
skills. The objective of the following exercises is to help students to see
themselves “through others’ eyes” and gain fair and valuable knowledge about
their strengths.
The purpose of these exercises is
also to tune into thinking about the connection between self-image and career
choice.
Exercises can be applied as follows (please feel
free to make any modifications):
·
homework assignment
·
lower secondary and upper secondary level
·
feedback discussion as a classroom activity
(additional questions)
2) Seeing
my strengths through the eyes of others
·
classroom activity (if students have phones with
them) and/or homework assignment
·
upper secondary level
·
feedback discussion as a classroom activity
(additional questions)
3) Skills
and characteristics as first signposts to career paths
·
classroom counseling and/or homework assignment
·
lower secondary and upper secondary level
·
reviewing the exercise as a classroom activity,
sharing and exchanging ideas
ជំនាញ និងភាពខ្លាំង I
ជាការលំបាកណាស់សំរាប់ពួកយើងម្នាក់ៗក្នុងការដឹងថាខ្លួនពូកែខាងអ្វី។
ផ្ទុយទៅវិញ នៅពេលដែលគេឲ្យនិយាយអំពីចំណុចខ្លាំងយើងហាក់បីដូចជាលើកឡើងពីចំណុចខ្សោយមុនគេ
។ យើងទំនងជាមានការដាក់ខ្លួននិងមានភាពអៀនខ្មាសចំពោះជំនាញរបស់យើង។
គោលដៅនៃលំហាត់ទាំងនេះគឺជួយសិស្សឲ្យមើលឃើញខ្លួនឯង តាមក្រសែភ្នែកអ្នកដទៃ
និងទទួលបាននូវចំណេះដឹងដ៏មានតមៃ្ល និងសមរម្យពាក់ព័ន្ធនឹងភាពខ្លាំងរបស់ពួកគេ។
គោលបំណងនៃលំហាត់នេះក៏ជួយផ្លាស់ប្តូរការគិតរបស់សិស្សអំពីទំនាក់ទំនងរវាងរូបភាព
ខ្លួនឯងនិងជំរើសនៃអាជីព។
លំហាត់នេះអាចយកទៅប្រើដូចខាងក្រោមៈ (អាចធ្វើការកែប្រែបាន)
១. ការសែ្វងយល់ពីជំនាញរបស់ខ្ញុំ
- កិច្ចការផ្ទះ
- កំរិតបឋម និងមធ្យមសិក្សា
- ការពិភាក្សាអំពីព័ត៌មានត្រឡប់
ជាសកកម្មភាពក្នុងថ្នាក់រៀន (សំណួរបនែ្ថម)
២. ការមើលឃើញពីចំណុចខ្លាំងរបស់ខ្ញុំតាមក្រសែភ្នែកអ្នកដទៃ
- សកម្មភាពក្នុងថ្នាក់
(បើសិស្សមានទូរស័ព្ទ) ហើយ/ឬកិច្ចការផ្ទះ
- កំរិតមធ្យមសិក្សា
- ការពិភាក្សាអំពីព័ត៌មានត្រឡប់ដែលជាសកកម្មភាពក្នុងថ្នាក់រៀន
(សំណួរបនែ្ថម)
៣. ជំនាញ និងបុគ្គលិកលក្ខណៈជាសញ្ញាសំរាប់ផ្លូវអាជីព
- ការពិគ្រោះយោបល់ក្នុងថ្នាក់រៀន
និង/ឬកិច្ចការផ្ទះ
- កំរិតបឋម និងមធ្យមសិក្សា
- ពិនិត្យឡើងវិញនូវលំហាត់ដែលជាសកម្មភាពក្នុងថា្នក់រៀន
ចែករំលែក និងផ្លាស់ប្តូរគំនិតគ្នា
Practical Approach to Career Counseling / ST វិធីសាស្រ្តដែលមានប្រយោជន៍សំរាប់ការប្រឹក្សាអាជីព/
ST
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti